De grenzen van circulariteit

Vorige week dinsdag kreeg ik een rondleiding van Bruno, de zaakvoerder van Verimpex Matting in Brugge. Dit bedrijf staat voor een bewuste keuze voor kwaliteit met een lange levensduur. Dagelijks zetten ze zich in voor duurzaam produceren door gerecycled rubber en zonne-energie te gebruiken, waardoor ze hun ecologische voetafdruk verkleinen en het gebruik van fossiele grondstoffen verminderen.

Verimpex is niet volledig circulair. Ja, ze zitten met restproducten. Maar met sommige duurzamere producten die ze nu ontwikkelen vertragen ze de stap naar de afvalberg. Dit bedrijf staat voor een bewuste keuze voor kwaliteit met een lange levensduur. Dagelijks zetten ze zich in voor duurzaam produceren door gerecycled rubber en zonne-energie te gebruiken, waardoor ze hun ecologische voetafdruk verkleinen en het gebruik van fossiele grondstoffen verminderen.

Graag deel ik mijn ervaringen en inzichten die ik heb gekregen dankzij Bruno in dit artikel!

De grenzen van circulair zijn.

Circulariteit, het streven naar een gesloten kringloopsysteem waarin materialen continu worden hergebruikt en geen afval ontstaat, is een ambitieus doel dat steeds meer aandacht krijgt in onze maatschappij. Bedrijven zoals Verimplex proberen een bijdrage te leveren aan dit streven door restmaterialen te gebruiken en duurzamere producten te ontwikkelen.

Ze gebruiken vliegtuigbanden als een van materialen om hun matten te maken. Door de textiel dat er in zit, zoals nylon dat waterafstotend is, herwerken ze dit zodanig dat dit herbruikbaar materiaal wordt. Toch blijven ze met restproducten.

Perfecte circulariteit blijkt vaak een uitdaging te zijn. Het gebruik van verschillende materialen kan de complexiteit vergroten en de kosten opdrijven. Maar met sommige duurzamere producten die ze nu ontwikkelen, zorgen ze ervoor dat ze met de producten de stap naar de naar de afvalberg vertragen.

Het debat over de haalbaarheid en betaalbaarheid van circulariteit raakt ook aan bredere kwesties zoals consumentengedrag en marktacceptatie. Hoewel steeds meer consumenten bereid lijken te zijn om te investeren in duurzame producten, blijft prijs vaak een belangrijke factor bij hun aankoopbeslissingen. Het hangt af van de bereidheid van de klant dat die wil betalen. En ook in het buitenland is dit moeilijker om dit ook verkocht te krijgen.

Eigenaarschap veranderen helpt om de klik te maken naar het langetermijndenken.

Een interessante benadering die wordt genoemd, is het verschuiven van het eigenaarschap naar leasingmodellen, zoals bijvoorbeeld bij scholen die voor een bepaalde periode een schoolgebouw kunnen leasen. Dit kan bedrijven aanmoedigen om producten te ontwerpen die langer meegaan en gemakkelijker kunnen worden gerecycled of hergebruikt, aangezien zij verantwoordelijk blijven voor de levensduur van het product.

Eigenlijk draait alles om je verdienmodel.

Het is niet alleen een kwestie van verantwoord ondernemen, maar ook van het creëren van waarde op lange termijn. Hoe jij het je duurzaam idee op de markt brengt en ervoor zorgt dat je missie die je hebt met je bedrijf kan overleven. Je kan een goed idee hebben, maar hoe je er winst uit haalt, blijft altijd de hamvraag. Hoe je je prijsstrategie gaat toepassen dat zowel een concurrentievoordeel heeft en de duurzaamheid ondersteunt.

Een winwin-winsituatie

Het voorbeeld van het dak met zonnepanelen illustreert een ander aspect van duurzaamheid: samenwerking en synergie. Bedrijven die hun daken beschikbaar stellen voor zonne-energieproducenten creëren niet alleen een win-win situatie voor zichzelf door te profiteren van lagere energiekosten en duurzame energieproductie, maar dragen ook bij aan de grotere doelstellingen van duurzaamheid

Transparantie is nodig, en misschien niet (enkel) via een label.

Labels zijn niet even transparant als ze zouden moeten zijn.

Sommige labelhouders zijn niet duurzamer dan degene die geen labels kunnen betalen en

er bestaan zwakke of geen controlemechanismes.

De ontwikkeling van duurzaamheidsrapportage kan een stap in de goede richting zijn, maar er is nog steeds veel onzekerheid en vraagtekens over hoe dit het beste kan worden geïmplementeerd.

Regels over duurzaamheid moeten Europees worden vastgelegd. En misschien zouden de regels die al in voege zijn getreden ook moeten kijken op het domino-effect dat ermee gecreëerd op een negatieve manie op het duurzaamheidsproces.

#jongondernemerschap #impactmaken #duurzaamheid

Geschreven door onze intrapreneur Maité

Vorige
Vorige

Duurzaam ondernemen: het behouden van jezelf en je financiën

Volgende
Volgende

Op weg naar sociaal ondernemerschap: hoe jouw passie en missie de markt kunnen veranderen!